Twoja przegl±darka nie ma zainstalowanego plugin'a obsługuj±cego animacje w technologii Flash. Prosimy o zainstalowanie go ze strony producenta www.adobe.com
 

      Dla Rodziców

W naszym Kąciku Dla Rodzica polecamy ciekawy artykuł Pani Anny Chmielewskiej nt. dziecięcych uczuć. Znajdziecie w nim Państwo porady, jak wesprzec dziecko w rozpoznawaniu emocji oraz jak sobie z nimi radzić.

Burza uczuć - jak pomóc dziecku rozładować emocje?

Polecamy i życzymy miłej lektury :)

 

Szanowni Rodzice!!!

Zachęcamy do zapoznania się z Interaktywnym Kalendarzem Przedszkolaka,  który wskazuje rodzicom jak pomóc dziecku w okresie adaptacji przedszkolnej, co robić, by zminimalizować jego stres związany z pójściem do przedszkola? To specjalny kalendarz Dobry Start Przedszkolaka, na który składa się 30 stron na każdy dzień września. 

Na każdej stronie znajdują się:

  • rady, jak pomóc swojemu dziecku polubić przedszkole
  • zadania do wykonania dla dziecka, które pomogą mu
    zrozumieć, co czuje i ułatwią adaptację w przedszkolu
  • proste zadania rozwijające umiejętności przedszkolaka
  • gry dla dziecka on-line

POLECAMY!!!

 

Zachęcamy także do zapoznania się z artykułem Elżbiety Ciesiołkiewicz "Dziecko idzie do przedszkola" zamieszczonym na portalu Rosnnet.pl

Poradnik - Adaptacja dziecka 64 KB

 

 

 

 

"Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka"

Mowa – to czynność złożona, jedna z wielu niezbędnych w prawidłowej i precyzyjnej konstrukcji człowieka. Wbrew powszechnym mniemaniom nie jest czynnością wrodzoną lecz umiejętnością nabytą w ciągu całego naszego życia w kontaktach z ludźmi. Nie mniej jednak muszą być spełnione i te wrodzone predyspozycje, a zakodowane w budowie naszego mózgu, gdyż jest to najważniejszy organ człowieka, pełniący rolę jak gdyby ‘’ komputera.’’

Przede wszystkim mózg człowieka musi być zdrowy i prawidłowo zbudowany, a odpowiednie obszary kory mózgowej powinny być właściwie stymulowane, aby realizować charakterystyczne funkcje, związane z codziennym życiem człowieka. Prawidłowe kształtowanie się i rozwój mowy dziecka jest też podstawą w kształtowaniu i rozwoju jego osobowości.

Tempo przyswajania przez dziecko mowy i języka jest różne. Pierwsze wyrazy pojawiają się w 1 lub 2 roku życia, ale w niektórych przypadkach może być opóźniony. Według Leona Kaczmarka, a był on prekursorem wiedzy o rozwoju mowy dziecka, wyróżnia się następujące etapy w rozwoju mowy i języka dziecka.

1. Okres prenatalny- od 0 – 9 miesiąca życia płodowego.

2 . Okres niemowlęcy – okres melodii - od 0 – 1 roku życia – głużenie, gaworzenie, echolalia

3. Okres po niemowlęcy – okres wyrazu – od 1 – 2 roku życia – sygnał jednosylabowy, mama , tata

4. Okres zdania - od 2 – 3 roku życia - sygnał dwuklasowy

5  Okres przedszkolny - swoista wymowa dziecięca – od 3 – 7 rok życia – budowanie wypowiedzi Kształtowanie się mowy dziecka ma ścisły związek z jego rozwojem społecznym i emocjonalnym. Częste kontakty werbalne z otoczenim bogacą słownictwo, uczą prawidłowych zasad gramatycznych, właściwego posługiwania się melodią, akcentem i rytmem wypowiedzi, a przedewszystkim komunikowania się.

Jednak tempo rozwoju mowy bywa zakłócone, a powodem kłopotów dziecka mogą być:

♦ nieprawidłowa budowa anatomiczna aparatu mowy ( np. skrzywienie przegrody nosowej, przerost trzeciego migdałka, rozszczep wargi lub podniebienia );

♦ zaburzenie słuchu fonematycznego- dziecko żle rozróżnia dźwięki mowy, które pozornie mają podobne brzmienie, np. s i sz, p i b, t i d;

♦ upośledzenie słuchu - tak czasem małe, że niezauważalne dla otoczenia i samego dziecka;  zaburzona percepcja słuchowa – mózg niewłaściwie interpretuje dźwięki takie jak głoski;

♦ trudne oddychanie przez nos;

♦ brak uzębienia i wady zgryzu;

♦ nieprawidłowe wzorce mówienia w najbliższym otoczeniu dziecka – rodzice mówią do niego, naśladując dziecinną mowę, specjalnie seplenią i zmiękczają wymowę, np.sinku, cio ty tam maś;

Najmniejsze podejrzenia, że dziecko nie artykułuje głosek prawidłowo, powinny nas skłonić do udania się do specjalisty. Może on zlecić badania uzupełniające (laryngologiczne, neurologiczne, ortodontyczne). Na podstawie wyników i badania mowy dokona rozpoznania i dobierze odpowiedni zestaw ćwiczeń.

Zaniedbana wada wymowy będzie się utrwalać i terapia logopedyczna będzie dłuższa.

 

 



 
Created by Sebipol
Twoja przegl±darka nie ma zainstalowanego plugin'a obsługuj±cego animacje w technologii Flash. Prosimy o zainstalowanie go ze strony producenta www.adobe.com